Απώλεια και Θρήνος

Το να χάσετε κάποιον που αγαπάτε ή νοιάζεστε πολύ είναι πραγματικά επώδυνο.  Ενδέχεται να αντιμετωπίσετε όλα τα είδη δύσκολων συναισθημάτων και μπορεί να νιώθετε ότι ο πόνος και η θλίψη δεν θα φύγει ποτέ. Αυτές είναι φυσιολογικές αντιδράσεις σε μια σημαντική απώλεια. Παρόλο που δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος  για να θρηνήσετε, υπάρχουν υγιείς τρόποι για να διαχειριστείτε τον πόνο, που εν καιρώ , θα σας βοηθήσουν να νιώσετε καλύτερα και θα σας επιτρέψουν να προχωρήσετε παραπέρα.

O θρήνος είναι η φυσική αντίδραση στην απώλεια. Είναι η συναισθηματική δύνη της απώλειας  που αισθάνεται κάποιος για κάποιον ή για κάτι που αγαπά. Όσο πιο σημαντική η απώλεια, τόσο πιο έντονος είναι ο θρήνος. Μπορεί να συνδέετε το θρήνο με το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου και πραγματικά αυτή η απώλεια αποτελεί και τη συχνή αιτία του πιο έντονου τύπου θρήνου. Παρόλα αυτά, οποιαδήποτε απώλεια μπορεί να προκαλέσει θρήνο και μερικά παραδείγματα είναι τα παρακάτω:

  • Η απώλεια μιας σχέσης
  • Η απώλεια της υγείας
  • Η απώλεια της εργασίας
  • Η απώλεια της οικονομικής σταθερότητας
  • Συνταξιοδότηση
  • Ο θάνατος ενός κατοικίδιου ζώου
  • Μια αποβολή
  • Η απώλεια ενός ενδόμυχου ονείρου
  • Η σοβαρή ασθένεια κάποιου που αγαπάμε πολύ
  • Η απώλεια μιας φιλίας
  • Η απώλεια της ασφάλειας μετά από ένα τραύμα
  • Η απώλεια του πατρικού σπιτιού

Όσο πιο σημαντική η απώλεια τόσο πιο έντονος θα είναι και ο θρήνος. Παρόλα αυτά, ακόμα και  οι λιγότερο σημαντικές απώλειες μπορούν να οδηγήσουν στον θρήνο. Για παράδειγμα, μπορεί να βιώσετε θρήνο μετά από μετακόμιση, αποφοιτώντας από το πανεπιστήμιο, αλλάζοντας εργασία ή αποχωρώντας από μια εργασία την οποία αγαπάτε πολύ.

Το πένθος είναι μια προσωπική και ιδιαίτερα εξατομικευμένη εμπειρία.  Πως θα βιώσετε το πένθος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως η προσωπικότητά σας, οι τρόποι διαχείρισης που χρησιμοποιείτε συνήθως, η εμπειρία ζωής, η πίστη και η φύση της απώλειας. Η διαδικασία του θρήνου χρειάζεται χρόνο. Η ίαση επέρχεται σταδιακά. Δεν χρειάζεται να την επισπεύσετε ή να την αναγκάσετε να γίνει γρήγορα. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό όριο για τη διαδικασία του πένθους . Κάποιοι άνθρωποι αρχίζουν να νιώθουν καλύτερα μέσα σε λίγες εβδομάδες ή μήνες. Για κάποιους άλλους, η διαδικασία του πένθους διαρκεί για χρόνια. Όποια κι αν είναι η εμπειρία σας στο πένθος, είναι πολύ σημαντικό να είστε υπομονετικοί με τον εαυτό σας καθώς επίσης να επιτρέψετε στη διαδικασία να εκδηλωθεί φυσικά.

Τα 5 στάδια του πένθους είναι τα εξής (Kübler-Ross, 1969):

  • Άρνηση : “Αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει σε μένα”.
  • Θυμός: “Γιατί συμβαίνει αυτό; Ποιόν να κατηγορήσω;”
  • Διαπραγμάτευση: “ Κάνε αυτό να μη συμβαίνει και εγώ για αντάλλαγμα…”
  • Μελαγχολία: “ Είμαι πολύ στενοχωρημένος για να κάνω οτιδήποτε”.
  • Αποδοχή : “Έχω αποδεχθεί-έχω εξοικειωθεί με το τι συνέβη”.

Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο από αυτά τα συναισθήματα μετά από μια απώλεια, μπορεί να σας  βοηθήσει να γνωρίζετε ότι η αντίδρασή σας είναι φυσιολογική και ότι η ίαση θα έρθει ένα καιρώ. Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι όλοι όσοι θρηνούν βιώνουν όλα αυτά τα στάδια, και αυτό είναι επίσης φυσιολογικό. Σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση, δεν χρειάζεται να βιώσετε το κάθε στάδιο, ώστε να επέλθει η ίαση. Στην πραγματικότητα, μερικοί άνθρωποι επιλύουν τη θλίψη τους χωρίς καν να περάσουν από οποιοδήποτε από αυτά τα στάδια. Και αν όντως περάσετε αυτά τα στάδια του πένθους, πιθανότατα δεν θα τα βιώσετε στη διαδοχική σειρά όπως παρουσιάζονται, οπότε δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το τι “πρέπει”  να αισθάνεστε ή σε ποιο στάδιο υποτίθεται ότι θα πρέπει να βρίσκεστε.

Μπορείτε να σκεφτείτε τη διαδικασία του πένθους σαν ένα τρενάκι του λούνα παρκ, γεμάτη σκαμπανεβάσματα. Στα τρενάκια του λούνα παρκ η βόλτα στην αρχή μπορεί να είναι δύσκολη, μετά να είναι πιο ήρεμη, άλλες φορές να ανεβαίνουν πολύ απότομα ή να κατεβαίνουν με απίστευτη ταχύτητα. Η δύσκολη περίοδος κατά τη διάρκεια του πένθους μπορεί να εξελιχθεί σε λιγότερο έντονη και πιο σύντομη καθώς περνάει ο καιρός αλλά χρειάζεται να δώσετε στο εαυτό σας χρόνο και χώρο για να αντιμετωπίσει την απώλεια. Ακόμα και χρόνια μετά από την απώλεια,  σε ειδικές εκδηλώσεις, όπως ένας οικογενειακός γάμος ή η γέννηση ενός παιδιού υπάρχει η περίπτωση να βιώσετε για άλλη μια φορά έντονα την αίσθηση του θλίψης.

 ΄Διαβάστε το άρθρο: “Πώς να διαχειριστείτε την απώλεια και τον θρήνο!”

Άντζελα Κρητικού

Άντζελα Κρητικού

BSc, MSc Πανεπιστήμιο του Λονδίνου
Προγεννητική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος
Ψυχοθεραπεύτρια-Εναλλακτική Θεραπεύτρια
https://www.facebook.com/Trinity-Healing-Centre-by-Angela-K-612845762229184

https://www.trinityhealingcentre.com/

Trinity Healing Centre,
Εθν. Παλαιοκαστρίτσας 63, Σολάρι , Κέρκυρα
τηλ επικοινωνίας
2661 400379
6971640262
Άντζελα Κρητικού

Comments

comments

One thought on “Απώλεια και Θρήνος

  1. Pingback: Απώλεια και Θρήνος - Όμορφη Ζωή

Comments are closed.