Ασπίδα στον καρκίνο

(Συνέχεια από προηγούμενο άρθρο στις 5/3/2015)

Ο καρκίνος είναι μια νόσος που είναι δύσκολο να μελετηθεί καθώς οι παράγοντες που την επηρεάζουν είναι πολλαπλοί και αλληλοεξαρτώμενοι. Όπως αναφέρθηκε στο προηγούμενο άρθρο, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο καρκίνος μπορεί να προληφθεί σε ποσοστό 30-40%.


Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, ένας σημαντικός προστατευτικός παράγοντας ενάντια στην εμφάνιση διάφορων μορφών καρκίνου είναι η ισορροπημένη διατροφή (Δείτε το προηγούμενο άρθρο στις 5/3/2015). Εκτός από την ισορροπημένη διατροφή, 2 ακόμα προστατευτικοί παράγοντες ενάντια του καρκίνου είναι η αυξημένη φυσική δραστηριότητα και η απόκτηση και διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

Γυμναστείτε όσο πιο συχνά μπορείτε

Η φυσική δραστηριότητα φαίνεται να προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου όπως του μαστού, του παχέος εντέρου, του προστάτη και του ενδομητρίου κυρίως μέσω της συμβολής της στη διατήρηση ενός υγιούς βάρους.
Τα αποτελέσματα των ερευνών δείχνουν ότι τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας ή έντονης καθημερινής δραστηριότητας σε συνδυασμό με τις συνήθεις δραστηριότητες μπορούν να ελαττώσουν τον κίνδυνο για καρκίνο. Σύμφωνα με τις περισσότερες μελέτες πάντως, 45 – 60 λεπτά τουλάχιστον, 5 ημέρες την εβδομάδα είναι η βέλτιστη συχνότητα προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος του παχέος εντέρου και του μαστού, ενώ μελέτες δείχνουν ότι ακόμα και αν η φυσική δραστηριότητα διακόπτεται από μια ηλικία και μετά, ο κίνδυνος για καρκίνο εξακολουθεί να είναι ελαττωμένος.
Μην ξεχνάτε ότι ακόμα και απλές αλλαγές να κάνετε στην καθημερινότητά σας μπορεί να κάνει διαφορά μακροπρόθεσμα και στην διατήρηση του βάρους σας αλλά και γενικότερα στην υγεία σας.

Συμβουλές για αύξηση της σωματικής δραστηριότητας

  • Παρκάρετε το αυτοκίνητό σας μερικά τετράγωνα πιο μακρυά από τη δουλειά σας και περπατήστε μέχρι τη δουλειά
  • Ανεβείτε από τις σκάλες αντί του ανελκυστήρα
  • Βγάλτε τον σκύλο σας βόλτα
  • Κάντε περισσότερες δουλειές του σπιτιού
  • Διοργανώστε με φίλο σας περπάτημα ούτως ώστε να δεσμεύεστε περισσότερο
  • Την ώρα που αφήνετε το παιδί σας σε μάθημα εκμεταλλευτείτε το σε κάποια δραστηριότητα ή ακόμα και απλά να περπατήσετε.

Διατηρήστε το βάρος σας σε φυσιολογικό επίπεδο

Η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους αποτελεί ασπίδα προστασίας κατά του καρκίνου. Μια ισορροπημένη διατροφή η οποία περιέχει την σωστή ποσότητα και ποιότητα τροφής όπως επίσης και η τακτική άσκηση είναι το κλειδί για την διατήρηση ενός υγιούς βάρους. Πολύ προσοχή πρέπει να δοθεί στην περίμετρο μέσης γιατί σύμφωνα με μελέτες η αύξηση της περιμέτρου μέσης έχει θετική συσχέτιση με την εμφάνιση διάφορων μορφών καρκίνου. Η περίμετρος μέσης καλό είναι να είναι μικρότερη από 80cm αν είστε γυναίκα και μικρότερη από 94cm αν είστε άντρας.

Η απώλεια ή η πρόσληψη βάρους είναι θέμα ενεργειακού ισοζυγίου. Τρώμε περισσότερο από αυτό που καίμε; Θα πάρουμε βάρος. Τρώμε λιγότερο από αυτό που καίμε; Θα χάσουμε βάρος. Τρώμε το ίδιο με αυτό που καίμε; Παραμένουμε σταθεροί. Αυτός είναι ο βασικός κανόνας οπότε καλό είναι να μην μπλέκουμε με τους διάφορους ισχυρισμούς ‘επιστημόνων’ όπου δαιμονοποιούν ή υποστηρίζουν την υπερκατανάλωση κάποιων τροφίμων είτε για την πρόσληψη είτε για την απώλεια βάρους.

Συμβουλές για την διατήρηση βάρους

  • Να καταναλώνετε 3 κύρια και 2-3 ενδιάμεσα γεύματα
  • Ξεκινήστε πάντα την ημέρα σας με πρωινό
  • Όταν είναι εφικτό να γίνεται οργάνωση γευμάτων από την προηγούμενη μέρα και όχι την τελευταία στιγμή
  • Σωστή ποσότητα τροφής
  • Ελαττώστε τα φαγητά και τα ροφήματα πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη
  • Καταναλώνετε καθημερινά 5 φρούτα και λαχανικά
  • Κάντε τα γεύματα πιο χορταστικά βάζοντας σαλάτα πριν καταναλώσετε το γεύμα σας και προσπαθήστε για σνακ να επιλέγετε φρούτα
  • Όχι παράλειψη γευμάτων γιατί μπορεί να οδηγήσει τελικά σε υπερκατανάλωση τροφής
  • Μην πηγαίνετε στο σουπερμάρκετ πεινασμένοι και προσπαθήστε να ετοιμάζετε από πριν λίστα από τα τρόφιμα που χρειάζεστε

Συμπέρασμα

Ο καρκίνος είναι μια νόσος που επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Το μεγαλύτερο όπλο που έχουμε αυτή τη στιγμή ενάντια στον καρκίνο είναι η πρόληψη.

Βέβαια δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι τρώγοντας πιο σωστά ή διατηρώντας το βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα δεν θα νοσήσει κάποιος από τον καρκίνο. Πρέπει επίσης να γίνει ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχουν μαγικές τροφές, ούτε μαγικές λύσεις, ούτε μαγικά χάπια για την πρόληψη του καρκίνου.

Εκτός από την διακοπή καπνίσματος και την έγκαιρη διάγνωση, η στροφή σε έναν υγιεινότερο τρόπο ζωής μέσα από μια ισορροπημένη διατροφή, τακτική άσκηση και διατήρηση ενός υγιούς βάρους από ότι φαίνεται αποτελεί ασπίδα προστασίας κατά του καρκίνου. Aς μην αφήσουμε λοιπόν αυτό το όπλο να πάει χαμένο.

Αγγελική Γαρνέλη

Αγγελική Γαρνέλη

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Βροκίνη Λ. 3, Κέρκυρα, 49100, ΚΕΡΚΥΡΑ
Τηλέφωνο: 2661081313
Αγγελική Γαρνέλη

Latest posts by Αγγελική Γαρνέλη (see all)

Comments

comments