Πώς νιώθουν τα άτομα με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα ή αλλιώς (ΔΕΠ-Υ)

ADHD-brain-ideas

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα ή αλλιώς ΔΕΠ-Υ

Σε πρόσφατη έρευνα σε πανεπιστήμιο της Αγγλίας ρωτήθηκαν άτομα με ΔΕΠ-Υ να περιγράψουν το πως νιώθουν. Κάποιες από τις απαντήσεις ήταν οι εξής:

“σαν να γίνεται ένας αγώνας αυτοκινήτου μέσα στο μυαλό σου όπου ακούγονται συνεχώς τα φρένα”

“είναι σαν να είσαι μέσα σε μια τάξη και παρακολουθείς μάθημα όπου ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι έχεις ξυπνήσει από κάποιο όνειρο και δεν έχεις ιδέα τι συμβαίνει μέσα στην τάξη ή τι λέει ο /η δάσκαλος/α”

“σαν να οδηγείς στην βροχή με ελαττωματικούς υαλοκαθαριστήρες” 

“Οι γύρω μου λένε ότι έχω ανεξάντλητη ενέργεια και περιέργεια, αλλά κυρίως αισθάνομαι ανήσυχος”

“μοιάζει σαν να υπάρχει πάντα θόρυβος μέσα στο κεφάλι μου – ένα συνεχόμενο βουητό από το οποίο δεν μπορώ να βγάλω νόημα”

Υπάρχουν 3 τύποι ΔΕΠ-Υς

  1. παρορμητικός τύπος: κύριο πρόβλημα η υπερκινητική και παρορμητική συμπεριφορά
  2. απρόσεκτος τύπος: κύριο πρόβλημα η ελλειμματική προσοχή
  3. συνδυασμένος τύπος: όταν το παιδί συνδυάζει και τα 2 παραπάνω

Συμπτώματα ΔΕΠ-Υς

  • νευρικές κινήσεις
  • δυσκολία να παραμείνει καθιστός/ή
  • αποσπάται εύκολα η προσοχή
  • δυσκολία να περιμένει σε σειρά
  • δυσκολία να ακολουθήσει οδηγίες
  • δυσκολία να παρακολουθήσει με προσοχή
  • γρήγορες αλλαγές/μετατοπίσεις από το ένα στο άλλο
  • δυσκολία να παίξει ήσυχα
  • Μιλάει υπερβολικά/ασταμάτητα
  • διακόπτει τους άλλους όταν μιλάνε
  • ασχολείται σε σωματικά επικίνδυνες δραστηριότητες

Συχνότητα ΔΕΠ-Υς

  • πιο συχνή στα αγόρια απ’ότι στα κορίτσια
  • τα κορίτσια είναι λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν συνδυασμένο τύπο από τα αγόρια
  • από αυτούς που παρουσιάζουν ΔΕΠ-Υ στην παιδική ηλικία, ποσοστό  30-60 % παρουσιάζει συμπτώματα και στην ενήλικη ζωή

Αίτια αύξησης ΔΕΠ-Υς σήμερα

  • η δομή της οικογένειας
  • το μέγεθος της σχολικής τάξης
  • η μεγάλη αύξηση των Μ.Μ.Ε.
  • τα ποσοστά φτώχειας
  • οι διατροφικές συνήθειες
  • οι συνήθειες ύπνου
  • οι περιβαλλοντικοί παράγοντες
  • οι κοινωνικές πιέσεις

Η διάγνωση είναι απαραίτητη σε κάθε αξιολόγηση αλλά δεν μας δίνει την πλήρη εικόνα. Καλό είναι να μην βάζουμε ‘ταμπέλες’ στα άτομα που παρουσιάζουν ΔΕΠ-Υ και να αναγνωρίζουμε ότι όλα μπορούν να αντιμετωπιστούν με την κατάλληλη υποστήριξη.

Μαριλένα Κιτσάκη

Μαριλένα Κιτσάκη

M.Ed στην Ειδική Αγωγή, University of Bristol, Ηνωμένο Βασίλειο
Β.Sc με κατεύθυνση Ψυχολογία στο τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Μαριλένα Κιτσάκη

Comments

comments