Συμβουλές για το πώς πρέπει να διδάσκονται τα παιδιά με αυτισμό

Τα παιδιά με αυτισμό μπορούν και είναι ικανά να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία και να εξελιχθούν σαν άνθρωποι όπως όλοι οι υπόλοιποι αρκεί να ακολουθήσουμε συγκεκριμένες μεθόδους που θα τα βοηθήσει σε αυτή την ομαλή ένταξη. Αυτοί οι μέθοδοι δεν είναι ένα κατασκεύασμα που δημιούργησαν από μόνοι τους επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, αλλά παρατήρησαν και συν-εργάστηκαν με παιδιά με αυτισμό και κατέληξαν στα εξής συμπεράσματα:

Σκέψη με εικόνες. Είναι εξαιρετικά δύσκολο και πολλές φορές ακατόρθωτο να προσπαθείς να διδάξεις παιδιά με αυτισμό με λέξεις. Έχει αποδειχθεί ότι η σκέψη τους οργανώνεται πολύ πιο εύκολα με εικόνες. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε κάρτες που να δείχνουν διάφορες εικόνες σε σειρά έτσι ώστε να κατανοήσουν την ροή μιας ιστορίας παρά να την διηγηθείτε.

Καλλιτεχνικές ικανότητες. Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό έχουν κλίση σε διάφορα καλλιτεχνικά. Αυτά τα παιδιά θα πρέπει να ενθαρρύνονται σε αυτή τους την ικανότητα η οποία με την απαραίτητη βοήθεια να γίνεται σε δεξιότητα για το μέλλον του παιδιού.

Όχι πολλές οδηγίες μαζί. Μην δίνετε περισσότερες από 3 οδηγίες μαζί σε ένα παιδί με αυτισμό. Θα θυμηθεί μόνο τις 3 πρώτες το ανώτερο και στη συνέχεια θα έχει ξεχάσει. Καλό θα είναι οι οδηγίες να δίνονται μία μία ή να καταγράφονται σε συνδυασμό με εικόνες.

Δυνατοί θόρυβοι-ήχοι. Τα παιδιά με αυτισμό συνήθως αντιμετωπίζουν μια ευαισθησία στα αυτιά όταν ένας ήχος είναι δυνατός. Πέρα από το γεγονός ότι θα πρέπει να λάβουμε μέτρα για τη μείωση κάποιων θορύβων όπως το χτύπημα του κουδουνιού στην τάξη, θα πρέπει και να βοηθήσουμε το παιδί να μάθει να ‘αντέχει’ κάποιους θορύβους με τρόπους που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε εκπαιδευτικός. Σε αυτή τη περίπτωση συχνά θα παρατηρήσουμε ότι τα παιδιά με αυτισμό όταν ακούν θορύβους καλύπτουν τα αυτιά τους με τα χέρια τους.

Φώτα που αναβοσβήνουν. Μερικά παιδιά ενοχλούνται ιδιαίτερα με το τρεμούλιασμα των φώτων. Αυτό συμβαίνει γιατί τους εμποδίζει την οπτική τους εικόνα και όπως αναφέραμε παραπάνω τα παιδιά με αυτισμό σκέπτονται με εικόνες. Προσπαθήστε να αποφύγετε τέτοιες περιπτώσεις αλλά και να ηρεμήσετε το παιδί εξηγώντας του γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό και πώς να το αντιμετωπίσει.

Εμμονές. Πολλά παιδιά με αυτισμό αναπτύσσουν εμμονές, π.χ με αυτοκίνητα, τηλεοράσεις, πλυντήρια και οτιδήποτε μπορεί και δεν μπορεί να σας πάει στο νου. Για να διαχειριστείτε αυτές τις εμμονές χρησιμοποιήστε εκπαιδευτικές μεθόδους βασισμένες στο αντικείμενο στα οποία έχουν εμμονή. Δηλαδή στην ανάγνωση και στην αριθμητική χρησιμοποιείστε εικόνες με ένα από τα αντικείμενα στα οποία έχει εμμονή.

Υπερκινητικότητα. Για να αντιμετωπιστεί η υπερκινητικότητα στα παιδιά με αυτισμό καλό θα είναι να τους δίνεται ένα βαρύ επενδυμένο ρούχο να φοράνε για να ηρεμήσουν. Η πίεση από το ρούχο βοηθά στο να ηρεμήσει το νευρικό τους σύστημα. Το ρούχο πρέπει να φορεθεί για 20 λεπτά και μετά να αφαιρεθεί για λίγα λεπτά.

Αφή. Η αίσθηση της αφής βοηθάει εξαιρετικά τα παιδιά με αυτισμό. Μπορούν να διδαχθούν τα γράμματα και τους αριθμούς χρησιμοποιώντας πλαστικά γράμματα.

Μαριλένα Κιτσάκη

Μαριλένα Κιτσάκη

M.Ed στην Ειδική Αγωγή, University of Bristol, Ηνωμένο Βασίλειο
Β.Sc με κατεύθυνση Ψυχολογία στο τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Μαριλένα Κιτσάκη

Comments

comments